Ռուսաստան, ԱՄԷ, Չինաստան. ինչպե՞ս են փոխվել Հայաստանի արտահանման գլխավոր ուղղությունները 2023-ին

Ռուսաստան, ԱՄԷ, Չինաստան. ինչպե՞ս են փոխվել Հայաստանի արտահանման գլխավոր ուղղությունները 2023-ին
2023 թվականին Հայաստանից արտահանվել է 8  մլրդ 415 մլն դոլարի ապրանք։ Ինչպես ցույց են տալիս Վիճակագրական կոմիտեի տվյալները, 2022 թվականի համեմատ արտահանումն աճել է 55.3%-ով։ Վերջին առնվազն տարիների կտրվածքով 2023-ի արտահանումը ռեկորդային ծավալների է հասել։ Հայաստանից արտահանման կտրուկ աճ է գրանցվում հատկապես 2022 թվականից սկսած։
Ինչպես արտաքին առևտրի տվյալներով, այնպես էլ փորձագիտական ու պաշտոնական վերլուծություններով ապացուցված է, որ կտրուկ աճին նպաստել են արտաքին գործոնները։ 2022 թվականի փետրվարին սկսված ռուս-ուկրաինական պատերազմից հետո Հայաստանը դարձել է տարանցիկ երկիր մի շարք ապրանքների վերաարտահանման համար` Արևմտյան երկրների և ԱՄՆ  պատժամիջոցների պատճառով։ Արդյունքում արտահանումը Հայաստանից կտրուկ աճել է։

Արտահանման ցուցանիշներն, ինչպես նաև՝ կառուցվածքը, ըստ երկրների
Հայաստանի արտահանման կազմում Արաբական Միացյալ Էմիրությունները տեսակարար կշռով զիջում է միայն Ռուսաստանին
2023 թվականին Հայաստանի արտահանման 40.6%-ը բաժին է ընկել Ռուսաստանին։ Բացարձակ թվով դա կազմում է 3 մլրդ 419 մլն ԱՄՆ դոլար, որը նախորդ տարվա համեմատ աճել է 38.8%-ով։ Հայաստանը Ռուսաստան է արտահանում, իսկ ավելի ճիշտ կլինի ասել նաև՝ վերաարտահանում տեխնիկա, ավտոմեքենաներ, թանկարժեք քարեր և մետաղներ, սնունդ, պտուղ-բանջարեղեն և այլն։ Ակնհայտ է, որ այստեղ էական դեր ունի վերաարտահանումը, քանի որ մի շարք ապրանքների մասով Հայաստանում արտադրություն առհասարակ չկա, օրինակ՝ ավտոմեքենաների։
Հայաստանի արտահանման կազմում էական տեղ է զբաղեցնում Արաբական Միացյալ Էմիրությունները (ԱՄԷ, 26.4%): 2023 թվականին արտահանվել է 2 մլրդ 224 մլն դոլարի ապրանք, որը նախորդ տարվա համեմատ աճել է 4.2 անգամ։ Վարկած կա, որ այս աճը պայմանավորված է Ռուսաստանից բերված և ԱՄԷ վերաարտահանված ոսկով և ադամանդով։ Առաջին եռյակը եզրափակում է Չինաստանը՝ 5.1% տեսակարար կշռով։ Արտահանումը կազմել է 425 մլն դոլար, աճը՝ 15.1%: Հայաստանը Չինաստան է արտահանում հիմնականում հանքահումք։ Չորրորդ տեղում Իրաքն է (2.1%), հաջորդում է Վրաստանը (1.7%):
Ինչպես կարելի է տեսնել երկրորդ ինֆոգրաֆիկայում, Ռուսաստանից և ԱՄԷ-ից հետո մյուս երկրներն իրենց տեսակարար կշռով համեմատաբար ցածր դիրքերում են։ Տվյալները ցույց են տալիս, որ արտահանման կենտրոնացվածությունը «կայուն» է՝ իր բոլոր բացասական հետևանքներով հանդերձ, որոնցից առաջինը կախվածությունն է տվյալ շուկաներից և ոչ դիվերսիֆիկացված արտաքին առևտրային հարաբերությունները։
Արտահանման միայն առաջին երեք ուղղություններին՝ Ռուսաստանին, ԱՄԷ-ին ու Չինաստանին բաժին է ընկնում ամբողջ արտահանման 72%-ը։ Եվ միայն 28%-ն են զբաղեցնում մյուս բոլոր երկրները միասին։
Ընդհանուր առմամբ, ԵԱՏՄ-ն Հայաստանի արտահանման  կազմում 42.9%-ն է զբաղեցնում, որում ինչպես տեսանք, հիմնական դերակատարը Ռուսաստանն է։ Եվրամիության երկրներին 8.4%-ն է բաժին ընկնում, որտեղ քիչ թե շատ տեսանելի են Նիդերլանդների, Գերմանիայի, Բելգիայի ու Բուլղարիայի կշիռները։

Արտահանման առաջին տասնյակի երկրները և դրանց տեսակարար կշիռները

Կարևոր է ոչ միայն Հայաստանից դեպի այս կամ այն երկիր արտահանման ֆիզիկական ծավալների մեծացումը, այլև՝ տեսակարար կշռի փոփոխությունները։ Այդ տեսանկյունից ամենամեծ փոփոխությունը, անկասկած, Արաբական Միացյալ Էմիրությունների գծով։  Եթե 2022-ին ԱՄԷ Հայաստանի արտահանման կազմում 9.9% տեսակարար կշիռ ուներ, ապա 2023-ին այն աճել է 16.5 տոկոսային կետով և ԱՄԷ-ին այս ցանկում մղել երկրորդ հորիզոնական։
Ռուսաստանի դեպքում կշռի որոշակի նվազում է գրանցվել՝ 45.4%-ից դառնալով 40.6%: Չինաստանի ցուցանիշը կրճատվել է 1.7 տոկոսային կետով։ Տասնյակում հայտնված մյուս երկրների դեպքում ևս կշռի նվազում է նկատվում։