Բուհը` տնտեսության առաջնագծում
Ejc.am կայքի հարցերին պատասխանում է տեխնիկական գիտությունների դոկտոր, պրոֆեսոր ՀԱՊՀ Լեռնամետալուրգիայի և քիմիական տեխնոլոգիաների ինստիտուտի տնօրեն Արմեն Հովհաննիսյանը։
-Պարոն Հովհաննիսյան, միներալային պաշարների նշանակությունը ժամանակակից հասարակության կյանքում որոշվում է համախառն ներքին արդյունքի կառուցվածքի, ներդրումային գործընթացների, բնակչության զբաղվածության, ներկայում և հեռանկարում երկրի ներքին և արտաքին պահանջմունքների բավարարման, պետության տնտեսական և քաղաքական անվտանգության ապահովման մեջ ունեցած դերով: Այս առումով ի՞նչ դերակատարում ունի այդ ոլորտը, տնտեսության այդ ճյուղը մեր երկրի համար:
-Հայաստանի ընդերքը պարունակում է լայնածավալ հանքահումքային հենք, իսկ լեռնամետալուրգիայի ոլորտի կարևորությունը ընդգծելու համար բերենք մի քանի ցուցանիշներ՝ ըստ մոլիբդենի հանքանյութի արդյունահանման ծավալների Հայաստանն ընդգրկված է 7 առաջատար երկրների ցանկում։ Ընդ որում, մոլիբդենի պաշարներով մենք զբաղեցնում ենք 5-րդ տեղը, նախկին ԽՍՀՄ-ում պղնձի արտադրությամբ 3-րդն էինք և զիջում էինք միայն ՌԴ-ին ու Ղազախստանին: «Արմենալը» Կովկասում և Կենտրոնական Ասիայում փայլաթիթեղ արտադրող ամենաժամանակակից և էկոլոգիապես կատարելագործված միակ ձեռնարկությունն է: Ըստ պաշտոնական տեղեկատվության՝ մետաղական օգտակար հանածոների արդյունահանման ոլորտից պետական բյուջեի եկամուտները 2016-2020 թթ. Կազմել են Հայաստանի Հանրապետության տարեկան բյուջեի ընդհանուր եկամուտների միջինում 5.4%: Հանքագործական արդյունաբերության ոլորտում արտադրության ծավալները 2016-2021 թթ. կազմել են Հայաստանի Հանրապետությունում արդյունաբերական արտադրանքի արտադրության ընդհանուր ծավալի 19,36%։
2016-2021թթ.-ի ընթացքում մեր երկրում հանքահումքային արտադրանքի արտահանման ծավալները կազմել են բոլոր տեսակի արտահանումների միջինում մոտ 29%-ը: Ընդ որում, 2018 թ.-ից սկսած այդ մասնաբաժինը շարունակաբար աճել է և 2021 թ.-ին հասել 32.5%-ի:
- Իհարկե, թվերը տպավորիչ են, սակայն այժմ ողջ աշխարհում հանքային հումքի դեֆիցիտի աճը հանգեցրել է մետաղների, էներգետիկ ռեսուրսների, քիմիական հումքի, շինարարական նյութերի գների շարունակական աճի, դա նշանակում է, որ Հայաստանի տնտեսական կայուն զարգացման համար պետք է կարևորվեն ընդերքի առաջանցիկ ուսումնասիրությունները, նոր հանքավայրերի բացահայտումը և արդյունաբերական յուրացումը, հումքի և կուտակված տեխնածին թափոնների խորը համալիր վերամշակումը և այլն։ Դրանք արդյունավետ իրականացնելու համար որակավորված մասնագետներ են պետք։ «Լեռնամետալուրգիայի և քիմիական տեխնոլոգիաների» ինստիտուտն ունի՞ նյութատեխնիկական ժամանակակից անհրաժեշտ այն բազան, որտեղ կարող են պատրաստվել և վերապատրաստվել ոլորտին անհրաժեշտ մասնագետները:
-Տեղին ու ցավոտ հարց եք տալիս, սակայն մինչ պատասխանելը, ներկայացնեմ մեր կրթօջախի հայեցակարգային-ռազմավարական կարևոր այն փուլերը, որոնց ճիշտ պլանավորմամբ ու համապատասխան մեխանիզմների կիրառմամբ կկարողանանք որոշակի արդյունքներ գրանցել գոյություն ունեցող մարտահրավերները հաղթահարելու, արտադրության համար անհրաժեշտ որակի մասնագետներ պատրաստելու համար։
Այս տեսակետից մեր առաջին քայլը ընդունելությանը նախապատրաստվելն է: Սա Լեռնամետալուրգիայի և քիմիական տեխնոլոգիաների ինստիտուտի համար համարվում է ռազմավարական գերակա փուլ, որի արդյունավետ կազմակերպման նպատակով ցանկացած նորարար ծրագրի ներդրում խրախուսվում է, քանի որ կարող է այս կամ այն չափով դրական ազդեցություն ունենալ ուսանողական համակազմի թվաքանակի աճի վրա։ Ուստի այս գործընթացին նպաստող մի շարք առաջարկություններ իրենց կայուն տեղն են գտել ընդունելության կազմակերպման ճանապարհային քարտեզում: Թվարկեմ դրանցից մի քանիսը.
- տեսահոլովակների պատրաստում և տարածում, հաղորդաշարերի մշակում և հեռարձակում,
- ոլորտում հայտնի շրջանավարտների ներգրավմամբ այցերի կազմակերպում հանրապետության ավագ դպրոցներ և քոլեջներ,
- մասնագիտական կողմնորոշմանը նպաստելու նպատակով դիմորդների թիրախ խմբի համար այցերի կազմակերպում ոլորտի գործընկեր և գործատու կազմակերպություններ,
- շուկայի պահանջներին համահունչ մասնագիտությունների հեռանկարային անվանացանկի կազմում,
- միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատությունների հետ համագործակցության ընդլայնում և այլն:
Վերը նշված մարտահրավերների դիմագրավումը, նախ և առաջ պահանջում է «Լեռնամետալուրգիայի և քիմիական տեխնոլոգիաների» ինստիտուտի առկա գիտակրթական ներուժի և ինստիտուցիոնալ կարողությունների վերագնահատում ու դրա հիման վրա խնդիրների առաջադրում և առաջնահերթությունների սահմանում։
-Կներեք ընդհատելու համար, իմ հարցն էլ հենց այդ էր. Ինստիտուտն ունի՞ ասվածին համարժեք ներուժ:
-Այո, չեմ մոռացել, պարզապես հանգամանքների, իրականության և պահանջների համադրությամբ ես փորձում եմ տրամաբանական եզրակացությունների գալ և Ձեր լսարանի համար լինել առավել հասկանալի ու ընկալելի: Ի սկզբանե ասեմ՝ մի իրողություն ակնհայտ է. այս ամենն իրականացնելու համար անհրաժեշտ է, նախ և առաջ ֆինանսատնտեսական անկախություն և ինքնաբավություն, առանց որի պարզապես անհնար է ու ավելորդ է խոսել բարձրագույն կրթության ոլորտում պետական քաղաքականության իրականացման մասին։
Երկրի լեռնամետալուրգիայի և քիմիական տեխնոլոգիաների արդյունավետության բարձրացման համար անհրաժեշտ է մեկ ամբողջության մեջ միավորել բնառեսուրսային, գիտության և տեխնիկայի ժամանակակից նվաճումների հիման վրա արտադրական և մտավոր ներուժը։ Դա կպահանջի հիմնարար և կիրառական հետազոտությունների առաջանցիկ իրականացում ու հանրապետության էկոնոմիկայի դիտարկվող ոլորտում գիտատեխնիկական առաջընթացի և ինովացիոն փսփոխությունների ընդունակ նոր սերնդի կադրերի պատրաստում, ինչն էլ համարում ենք մեր ինստիտուտի առաքելությունը։
-Իհարկե, Ձեր ասածի հետ համաձայն ենք, բայց, քանի որ ինստիտուտը նոր միավոր է, կարծում ենք, նաև նոր մոտեցումների անհրաժեշտություն ունի:
-Այո, և դա է եղել Պոլիտեխնիկի երկու ավանդական ֆակուլտետների միավորման հիմքում: Այսինքն, մեզ համար արդյունավետ կրթությունն է լինելու առաջնայինը, որի նպատակակետը կամ թիրախը աշխատաշուկայի համար բարձր որակավորում ունեցող մասնագետների պատրաստումն է:
Հիմա եկանք Ձեր հարցի պատասխանին՝ որքանով ենք մենք դրան պատրաստ: Պետք է ասեմ, որ այդ տեսանկյունից առկա են որոշակի դժվարություններ, մեղմ ասած՝ ունենք «նեղ տեղեր», որոնք աստիճանաբար վերացնելով հնարավոր կլինի ապահովել կրթական գործընթացի կատարելագործում։ Ուստի նախ պետք է սկսենք մեզանից, ինչպես ասում են՝ գույքագրենք եղածն ու թարմացումների համար ուղիներ ու միջոցներ գտնենք: Ձեր հերթական հարցը կանխելու համար թվարկենք մի քանի առաջնահերթություններ. առարկայական ցանկերը մասամբ չեն համապատասխանում գիտատեխնիկական առաջընթացի պահանջներին, ինչի պատճառով շատ դեպքերում աշխատաշուկայի պահանջմունքները բավարարելու համար շրջանավարտները վերապատրաստման միջոցով են ձեռք բերում անհրաժեշտ մասնագիտական հմտություններ։
Բակալավրի և մագիստրատուրայի ուսանողները բավարար չափով ներգրավված չեն ինստիտուտում իրականացվող գիտահետազոտական աշխատանքներում, ինչը հնարավորություն չի տալիս ուսանողներին մասնակից դառնալ ստեղծարար, փորձարարական, ինովացիոն աշխատանքներին։ Դասավանդումը, բացառությամբ որոշ առարկաների, այդ թվում «Երկրատեղեկատվական տեխնոլոգիաների», իրականացվում է համապատասխան նյութերի մատուցման ավանդական եղանակով և միջոցներով, որոնք ներկայում ուսանողների համար գիտելիքների ձեռքբերման բավարար աղբյուր չեն կարող լինել։
Բացի այդ, ժամանակակից կրթական աշխարհում մեծ տարածում ստացած հեռավար կրթությունը, որպես ուսուցման կազմակերպման այլընտրանքային և արդյունավետ ձև, գիտատեխնիկական հագեցվածություն պահանջող այդ եղանակի լիարժեք ներդրման, ինչպես նաև դասախոսական անձնակազմի վերապատրաստման նոր մակարդակի անհրաժեշտություն ունի:
-Հասկանալի է՝ եղած միջոցներն ու նյութական բազան առայժմ բավարար չեն, սակայն ինստիտուտի տեսլականում Դուք ունեք բավականին խոստումնալից և անգամ համարձակ գաղափարներ և ծրագրեր, ի՞նչ հնարավորություններ եք տեսնում դրանք իրականություն դարձնելու համար և նշմարու՞մ եք որոշակի ժամկետներ:
- Այո, Դուք ճիշտ եք, տեսլականը բավականին խոսուն է և իրականացման համար պահանջում է ոչ միայն նյութական ներդրումներ: Հիմք ընդունելով ըստ մասնագիտությունների միջազգային չափորոշիչները, նշված փաստաթղթով մենք առաջնայնություն ենք տվել աշխատաշուկայի պահանջներին առարկայական ցանկերի և ծրագրերի համապատասխանեցմանը, որոնք թելադրված են գիտատեխնիկական առաջընթացով և ելակետ ունեն կոնկրետ մասնագիտությունների առանձնահատկությունները: Այս վերջինից բխեցվում է հաջորդ կետը՝ ավարտական աշխատանքների և մագիստրոսական թեզերի թեմաների համապատասխանեցումը ոլորտի առաջնահերթություններին՝ հաշվի առնելով գործատու ընկերությունների և գերատեսչությունների առաջարկությունները:
Թվարկված և մյուս առաջնահերթությունների նպատակը կամ ելակետը գիտական և կրթական գործունեության ինտեգրման հիման վրա կադրերի պատրաստումն է, որոնք ընդունակ են ինչպես գիտելիքներ գեներացնել, այնպես էլ իրականացնել տեխնոլոգիաների արդյունավետ փոխանցում, ունենալ հետբուհական կրթության, կադրերի որակավորման բարձրացման և վերապատրաստման զարգացած համակարգ՝ համատեղելով գիտական և կրթական գործունեության մեջ հիմնարար, կիրառական և արտադրական բաղադրիչները։
-Դուք նշեցիք կիրառական, արտադրական բաղադրիչների կարևորությունը, հետաքրքիր են բուհ-արտադրություն կապի ուղղությամբ տեսլականում արտացոլված հեռանկարները: Լաբորատորիաների, մասնագիտական լսարանների տեխնիկական հագեցվածության համար ֆինանսական լուրջ ներդրումներ են անհրաժեշտ, հետաքրքիր է այդ առումով ի՞նչ տեղ եք տալիս լեռնամետալուրգիական ոլորտի ձեռնարկությունների հետ համագործակցությանը:
-Իրոք, բուհի գործունեության կարևորագույն հիմնախնդիրներից են կառավարումն ու ֆինանսները, որոնք փոխկապակցված են։ Շնորհիվ լավ կառավարման հնարավոր է ապահովել ֆինանսական հոսքերի աճ, ինչը հնարավորություն կտա կատարելագործել և զարգացնել մեր գործունեությունը, որը իր հերթին կապահովի ֆինանսական նոր հոսքեր։
Ներկայում աշխարհում լայն տարածում է ստանում բուհերի կառավարման փոխակերպման այն գաղափարը, որը գիտակրթական ծառայությունների մատուցման շուկայում հնարավորություն է տալիս կրթօջախը օժտել ձեռնարկատիրական վարքագծով՝ հանգեցնելով ձեռնարկատիրական համալսարանի հայեցակարգի ձևավորմանը։ Այդ վարքագիծը տարբեր շերտեր ու ենթաշերտեր ունի՝ պայմանավորված իրականացվող նախագծերի և համագործակցության կոնկրետ սուբյեկտի գործունեության բնույթով. չմանրամասնեմ:
Անդրադառնալով Ձեր հարցին, պետք է անկեղծ լինեմ՝ առայժմ բավարար չէ գիտակրթական հաստատությունների և արտադրության միջև կապը, քանի որ այդ առումով զարգացած երկրների փորձը բոլորովին այլ բան է հուշում, ուստի լիահույս եմ, որ ամեն ինչ դեռ առջևում է: Ասածիս վկայությունն է թեկուզ հենց առաջիկայում անցկացվող գիտաժողովը, որի նախաձեռնողներն են Հայաստանի հանքագործների և մետալուրգների միությունը, ՀԱՊՀ-ն, ԶՊՄԿ-ն և Տնտեսական լրագրողների ակումբը: Սա համագործակցության մի նոր շրջանի սկիզբն եմ համարում, որը պետք է, որ ընդօրինակելի դառնա նաև այլ ձևաչափերով և հանրապետության մյուս ձեռնարկությունների համար:
Միևնույն ժամանակ, կարևորելով Հայաստանի տնտեսության զարգացման գործում լեռնամետալուրգիական և քիմիական արտադրության բացառիկ դերը, նպատակ ունենալով գիտության, կրթության և արտադրության փոխհամագործակցության խթանման անհրաժեշտությունը, հրատապ եմ համարում ՀԱՊՀ Լեռնամետալուրգիայի և քիմիական տեխնոլոգիաների ինստիտուտին կից հասարակական հիմունքներով, ոլորտի արտադրական ձեռնարկությունների միջոցների հաշվին Հովանավորների Խորհրդի ստեղծումը, որի գործունեության գերակա խնդիրներից մեկը ոլորտի ուսանողական կայուն համակազմի ապահովման դրամագլխի ձևավորումն է: Այն նպատակահարմար է օգտագործել ոլորտի արտադրական ձեռնարկությունների համար բարձր առաջադիմություն ունեցող ուսանողներին կրթաթոշակներ հատկացնելու և վճարովի հիմունքներով նպատակային ուսուցման նպատակով։
-Շնորհակալություն զրույցի համար։